English
strona archiwalna

Złota Dziesiątka Romana Gutka

25/07/18
Mały krzyżowiec, reż. Václav Kadrnka
Złota Dziesiątka Magdaleny Sztorc Złota Dziesiątka Ewy Szabłowskiej

Roman Gutek, dyrektor MFF Nowe Horyzonty, poleca festiwalowe filmy. 

Sezon diabła, reż. Lav Diaz (Filipiny)

Mistrz azjatyckiego kina tym razem dekonstruuje gatunek… musicalu. W swoim czterogodzinnym filmie stawia nie tylko na spokojne, piękne kadry, lecz również mocny komentarz polityczny. Ciekawe i fascynujące.

Monument, reż. Jagoda Szelc (Polska)

Jagoda Szelc (Wieża. Jasny dzień) potwierdza, że jest jednym z największych talentów polskiego kina. Jej drugi film to hipnotyzująca, nadrealna historia o tym, co skrywają ludzka psychika i ludzkie ciało. Tajemniczy i niepokojący dyplom aktorski studentów łódzkiej Filmówki.

Girl, reż. Lukas Dhont (Belgia)

Nagrodzony w Cannes za najlepszy debiut film 26-letniego Belga. Subtelny, wyjątkowy i świetnie zagrany (rewelacyjny Victor Polster) portret dziewczyny uwięzionej w ciele chłopaka. Kino intymne i poruszające.

Ingmar Bergman - rok z życia, reż. Jane Magnusson (Szwecja)

Pasjonujący dokument o życiu i twórczości mistrza kina, którego setną rocznicę filmowy świat celebrował 14 lipca tego roku (na festiwalu będą przegląd jego filmów oraz poświęcone mu wystawa i instalacja). Bergman jako tytan pracy, dyktator na planie, człowiek enigmatyczny, kontrowersyjny i fascynujący. A ten rok - to 1957 - najpłodniejszy w jego życiu.

Tajemnice Silver Lake, reż. David Robert Mitchell (USA)

Popkulturowa bomba, przewrotna gra z widzem, pełna odniesień do klasyki kina, muzyki, teorii spiskowych. Zabawne i wciągające.

The Image Book, reż. Jean-Luc Godard (Szwajcaria / Francja)

Film-esej mistrza francuskiego kina nagrodzony Specjalną Złotą Palmą w Cannes. Godard idzie własną drogą - poszukuje relacji między obrazem i słowem, prowokuje, pyta o granice i sens montażu. Dzieło radykalne, wieloznaczne, kinofilskie.

Ága, reż. Milko Lazarov (Bułgaria / Niemcy / Francja)

Enigmatyczny, jednocześnie wyciszony i spektakularny, film zamykał w tym roku festiwal w Berlinie. Bułgarski reżyser Milko Lazarov bada dystans między monumentalną naturą, wymuszającą pokorę i budzącą trwogę, a nacierającą nań nowoczesnością.

Królewna Śnieżka, reż. Jõao César Monteiro (Portugalia)

Królewna Śnieżka przekracza wszelkie filmowo-stylistyczne schematy. Jest jedną z najbardziej radykalnych produkcji w dziejach kina. Zrealizowana w oparciu o prozę Roberta Walsera antybaśń będąca zarazem antyfilmem. Serdecznie polecam retrospektywę zupełnie nieznanego w Polsce Monteiro.

Na wojnie, reż. Stéphane Brizé (Francja)

Pokazywany w konkursie w Cannes paradokumentalny, surowy epos o oporze wobec potężnego kapitału. Fenomenalny Vincent Lindon w roli głównej. Mimo, że temat nie jest ekscytujący, mocno ten film przeżyłem.

Mały krzyżowiec, reż. Václav Kadrnka (Czechy / Słowacja / Włochy)

Laureat zeszłorocznego festiwalu w Karlovych Varach. Film przypominający przepiękne i eksperymentalne obrazy mistrza czeskiego kina Frantiska Vlácila. Melancholijne kino w średniowiecznym kostiumie. Odkrycie.


czytaj także
Esej Serca śniegów: Arktyka i idea Północy w norweskim i islandzkim kinie 25/07/18
Program Poznaj Mistrzów 18. MFF Nowe Horyzonty 24/07/18
Wideoesej Wideoesej: Girlhood 24/07/18
Esej Współczesne kino z Islandii 26/07/18